2023. december 31., vasárnap

Egyszerű, de nagyszerű minta

 .

Tehát, mint már írtam egy nagyon egyszerű technikát választottam az idei évre.  Egyszerű, ugyanakkor sok variációt rejt magában. 

Amit nagyon szeretek, hogy az összes "valamire jó lesz még" rongyot elő lehet venni. Persze közel sem fog annyi elfogyni (az egész életünkben sem), mint amit félretettünk, de azért van miből guberálni. Csíkokra lesz szükségünk és alapszínre. 

A várva várt alapblokk így fog kinézni: 


 Ami ugye önmagában nem egy komplikált dolog, viszont sokféleképp variálható. Ez a blokk mutatja az alap technikát. 

Mire van hozzá szükség? Leginkább jókedvre, mert akkor fogjuk tudni a színeket jól összeválogatni. Azonkívül egy alapszínre, amiből szabjunk ki a kívánt blokknagyságnál legalább 1-1 cm-el nagyobb darabot. (inkább körben számoljunk 1-1 cm-el aztán pontosan vágjuk majd a kívánt nagyságra) 

Én 20 x 20 cm-es (cc 8" x 8") blokkból indultam ki .  Az anyagot vasaljuk ki és lehetőség szerint keményítsük is ki.

Aztán vágtam egyet. Arra ügyeltem, hogy ne a sarokra érjen a vágás és ne legyen elsőre túl nagy a vágás szöge. (mert ugye aztán össze is kell majd varrni) 


 Egy színes csíkot vágtam. Ennek a csíknak az alábbiaknak kell megfelelnie. 

  • Ne legyen sréh szálirány, tehát maradjunk az egyenes száliránynál. 
  • Érdemes legalább a varrásráhagyás 4-szeresének lennie a szélességének. Érdemes, tehát nem kötelező ezt a szabályt betartani. Ezt azért írtam, mert ha pl 7,5 mm-es varrásráhagyással dolgozunk, akkor a leszabandó csíkunk legyen legalább 3 cm. Így a csík bevarrása után a varrásráhagyások a színes csík belseje fele fognak feküdni és nem lesz egy nagy anyagfelhalmozódás. Szélesebb nyugodtan lehet, persze akár keskenyebb is, de akkor ügyeskedni kell majd a vasaláskor.  Én 1/4" varrásráhagyással szeretek varrni, így a leszabott csíkom 1" széles volt. 
  • Bevarráskor ne pontosan az alapblokk széléhez illesszük a csík kezdő pontját, hanem legyünk kicsit nagyvonalúbbak, kezdéskor lógjon legalább 1 cm előre a csíkból. Erre azért lesz szükség, mert  nem derékszögben vágtam az első vonalat. ( az első csík bevarrása után majd értetővé válik amit írtam) 


 Jól látható, hogy máris nem egyenes a "blokkunk". Sebaj, majd a végén pontosítjuk, most még ne! 

Aztán vágunk még egyet. A tanácsom az, hogy ne keresztben. Elsőre maradjunk ennél az iránynál. 

Jön a következő színes csík aztán a következő vágás: 


Méretre vágás után 19 x 19  cm-es lett a blokkom, tehát ha pontos méretet akarunk, akkor nagyobb legyen a kiindulás!
 

Miután bevarrtuk a csíkot két lehetőségünk van. 

1. Örülünk, hogy kész az első blokk és fogjuk a következő darabot.

2. Elfordítjuk 90 fokkal a blokkunkat és tovább játsszunk a lehetőségekkel. 

Remélem senkinek sem okoztam csalódást a mintaválasztásommal, következő posztomban jön a következő lehetőség. Mert lehetőség van még bőven, tessék a fantáziátokat szabadjára engedni!!!




 

3 megjegyzés: